Nie jest żadną tajemnicą, że każde dziecko rozwija się w nieco inny
sposób oraz w różnym czasie. Aby móc we właściwy sposób skontrolować
poziom rozwoju naszej pociechy, opracowano specjalny test o nazwie
PEP-3-PL. Jego zadaniem jest określenie poziomu rozwoju dziecka na tle
dzieci rozwijających się typowo, a także porównanie wieku biologicznego
dziecka z jego wiekiem rozwojowym. Ponadto przygotowany test pomaga
ocenić skuteczność podjętych interwencji terapeutycznych. Przygotowane
narzędzie jest zatem bardzo pomocne przy opracowywaniu indywidualnych
planów edukacyjno-terapeutycznych.
Diagnoza psychoedukacyjna – na czym polega?
Realizowana diagnoza psychoedukacyjna składa się z kilku części.
Pierwszą z nich jest wywiad z opiekunem dziecka, który wskazuje
zauważalne problemy z funkcjonowaniem dziecka. Przygotowany
kwestionariusz zawiera dane dotyczące przede wszystkim problemów z
zachowaniem dziecka, a także z jego samodzielnością. Oprócz tego dane
dotyczą również jego zainteresowań oraz informacji na temat zachowania
adaptacyjnego. Pozyskane w ten sposób wiadomości pozwolą na ocenę
zachowań, które występują przede wszystkim w warunkach domowych.
Test PEP-3-PL
Po przeprowadzeniu wywiadu z rodzicem lub opiekunem dziecka, przechodzi
się do bardziej praktycznego testu. Tutaj dziecko ma do wykonania serię
ćwiczeń i zadań badających poziom rozwoju jego zdolności i umiejętności.
Podczas badania dokładnie obserwuje się jego zachowanie. Dopiero
całościowe spojrzenie na badanie umożliwia określenie mocnych i słabych
stron dziecka. Charakter przeprowadzanego badania powoduje, że jest ono
pomocne przede wszystkim w przypadku dzieci z zaburzeniami ze spektrum
autyzmu, choć może być skuteczne także przy diagnozie dzieci z innymi
zaburzeniami. Badanie PEP-3-PL jest przeznaczone dla dzieci w wieku od 2
do 6 lat. To właśnie wówczas można zaobserwować niepokojące sygnały,
które dzięki wykonanemu testowi będą wykryte i stopniowo eliminowane
przy współpracy z odpowiednimi specjalistami.