Integracja sensoryczna
Nie jest żadną tajemnicą, że człowiek codziennie jest otaczany różnymi
bodźcami. Każdego dnia mamy styczność z przedmiotami, które widzimy,
czujemy, a nawet słyszymy. Wszelkie interakcje, jakie podejmujemy z
konkretnymi elementami wymagają od nas zaangażowania ze strony układu
sensorycznego, a prościej rzecz ujmując, ze strony zmysłów. Integrację
sensoryczną można więc rozumieć jako zdolność do rozumienia i
porządkowania bodźców oraz informacji dostarczanych z otoczenia i z
własnego ciała poprzez zmysły.
Właściwa sensoryka dziecka pozwala mu na odpowiednie poznawanie świata
oraz na nadawanie sensu docierającym do niego bodźcom. Zdarza się, że
dzieci borykają się z zaburzeniami integracji sensorycznej. Wynika to z
jednej strony z nadwrażliwości na odbierane bodźce, a z drugiej strony
ze zbyt małej wrażliwości na bodźce. Nadwrażliwość na bodźce to
chociażby unikanie bliskości i dotyku, a także złe reagowanie na głośną
muzykę lub pracujące urządzenie w domu. Ze zbyt małą wrażliwością na
bodźce mamy do czynienia wówczas, gdy dziecko nie czuje, że się
skaleczyło lub gdy pisząc w zeszycie bardzo mocno dociska długopis do
kartki. Gdy tylko zaobserwujemy u swojego dziecka któreś z tych
niepokojących objawów, warto skonsultować problem ze specjalistą i
zastosować terapię SI.
W jaki sposób poprawić sensorykę dziecka?
Nie każdy o tym wie, ale problemy sensoryczne można stopniowo
eliminować. Warto w tym miejscu opisać terapię SI. W większości
przypadków jest ona przeprowadzana w formie zabawy, co oznacza, że
dzieci nawet nie odczuwają, że są poddawane jakiejkolwiek terapii.
Podczas zajęć wykorzystuje się chociażby huśtanie w hamakach,
balansowanie w celu zachowania równowagi, zabawy z piłką, a także
nazywanie odczuwanych doznań (szorstkość, ostrość czy też śliskość
trzymanych przedmiotów). Dzięki prowadzonej terapii dzieci w lepszy
sposób rozumieją otaczający ich świat, co pomaga im w codziennym
funkcjonowaniu nie tylko w domu, ale oprócz tego również w szkole czy
wśród rówieśników.